onsdag 21. september 2011

Tre dager i PARIS!!!

Som sikkert mange andre, valgte vi å ta turen til Paris på bryllupsreise. Det var veldig lett å se at mange nyforelskede par hadde tatt turen for å oppleve denne romantiske byen.

Vi annkom Paris onsdag kveld, og vi brukte nøyaktig tre timer før vi var på hotellet. Vi tok RER toget til Metro stajonen, og metroen videre dær til det nærmeste vi kom hotellet. Vi var veldig overrasket over hvor enkelt undergrunn systemet var. Vi hadde overhodet ikke trodd at vi skulle komme oss til hotellet uten å rote oss bort og ikke ane hvor vi var. Men som sakt, det var utrolig enkelt å skjønne hvordan systemet funket ved hjelp av et undergrundskart vi fikk på flyplassen. En tur med metroen kostet 10 kr, da kunne du reise så langt du ville.

Det var metroer over alt i byen og alltid i nærheten av det meste!

Vårt inntrykk av Franskmenn endret seg totalt bare en liten stund etter vi var ankommet byen. De var overhode ikke overlegne, frekke og uhøflige slik vi hadde hørt, tvert om. Hvis vi tok opp kartet for å sjekke hvor vi skulle, tok det ikke lang tid før det kom noen for å hjelpe. Inntrykket av franskmenn var bare positivt, hyggelige folk i butikker, resturanger og ved atraksjonene.

Vi overnattet på et tre stjernes hotell i den femte bydelen (byen er delt opp i flere bydeler og by kjernen-stor Paris). Vi valgte å ikke bruke så mye penger på hotellet, og heller ha mer til opplevelser og shopping. Hotellet var helt greit, rent og med et hyggelig personale. Vi brukte ikke mye av tiden vår dær, så for oss var det et helt perfekt bosted. Og selv om vi bodde litt "utenom" så var heller ikke det et problem pga metroen som raskt tok deg til det stedet du ville.

Oss to på en av mange benker i byen.

Dag 1: Vi spiste frokost på hotellet før vi dro ut i byen. Franskmenn er ikke store forkost spisere, de spiser som regel en loffskive og drikker kaffe eller te. Dette var noe vi merket på den lille frokost buffeen vi fikk servert. Etterpå dro vi til Champs-Elysees for å kjøpe oss joggesko før vi begynte vandringen rundt om i byen. Her var det mange butikker for de som elsker klær, sko, vesker og tilbehør. Det må vel også sies at det var kun dyre merkeklær kjeder som hadde etablert seg her. Vi fant joggesko på en enorm adidas butikk og ray ban solbriller til meg :)
Vi gikk opp hele handlegaten for å se triumfbuen, en 50 meter høy bue som idag er midtpunktet for billøp og andre offentlige begivenheter.

Byggingen av buen begynte i 1806, men ble ikke fullført før i 1836 dels pga Napoleons fall.

Så var det eifeltårnet som sto for tur. Det var vell egentlig det eneste vi hadde planlagt at vi skulle se, så dermed gikk turen dit på første dag. Det var et utrolig fint syn når vi satt i metroen og kom ut av undergrunnen og så det enorme tårnet som strekker seg 320 meter i været. Vi kjøpte biletter og sto i kø ca. en time før vi kom oss opp i toppen av tårnet. I høysesongen kan du bli stående å vente i flere timer. I tårnet er det resturang, kafeer, et lite museum og Gustave Eiffels kontor (ingeniøren som konstruerte tårnet). Utsikten var helt fantastisk og vi fikk virkelig se hvor stor byen egentlig er.

På dagtid er tårnet i sølv, men på kvelden når det er mørkt gjør et 292 000 watts lyssystem eifeltårnet til byens vakreste syn i gull. Etter klokken 23.00 er det lysshow 10 minutter hver time. Det var et stort øyeblikk å se tårnet på dagtid, og vi trodde ikke det kunne bli bedre, men når det var blitt mørkt fikk vi en helt annen opplevelse. Alle som reiser til Paris og besøker eiffeltårnet MÅ få det med seg på kveldstid, det er helt utrolig og kan ikke forklares.

Eiffeltårnet gløder i mørket!

Etter å ha gått hele dagen, dro vi tilbake til hotellrommet for å hvile. Enda vi hadde gode sko så verket det i føttene og vi var ganske slitne.

Dag 2: Vi sov til vi våknet og dermed gikk vi glipp av den minimalistiske frokosten på hotellet. Heilt greit for vår del, vi gikk heller på selveste Mc Donalds å tok en burger ;) Er man på ferie, så er man på ferie :) Mannen min trengte nye klær og shoppinglysten min er bestandig på topp så vi dro inn til byen for å sjekke ut de to største kjøpesentrene i byen; Au Printemps og Galeries Lafayette. Hvert kjøpesenter består av hele 3 bygg, med alt fra 5 til 7 etasjer i hvert bygg. Det var et bygg for damer, et for herrer og et for hus-artikler. Barne avdelingen var i samme bygg som var for damer. Det var dyrt å handle dær, og utrolig tungvindt når man er to med forskjellig kjønn som skal shoppe ilag. Det endte med at vi gikk gjennom dame-avdelingen på 7 etasjer før vi gikk ut igatene for å lete etter butikker med litt "vanligere" priser. Det ble en hel del gåing idag og så vi dro på hotellet for å ta en pust i bakken og hvile verkende føtter.

Når det var blitt mørkt dro vi for å besøke Sacre-Coeur, en kirke som er et av byens mest avbildede motiv i Paris. Kirken ligger på byens høyeste punkt og er opplyst om natten. Det var utrolig fint å stå utfor kirken og bare føle på stemningen som var dær. Kirken glødet, det satt folk i trappene, på benker og på gresset. Det ble spillt trekkspill og folk storkoste seg. En utrolig fin opplevesle å ha med seg.

Etterpå dro vi for å se på eiffeltårnet og få med oss lysshowet som startet klokken 23.00.

Da vi gikk fra eiffeltårnet og var på tur til metroen, kom det plutselig mange politibiler og mennesker iført refleksvest. De stoppet trafikken, og like etter kom det flere hundre mennesker gjennom gaten på rulleskøyter. Det var et utrolig syn å se alle de menneskene fare i go fart gjennom den mørke gaten, mens all trafikk sto stille. Vi måtte jo selvfølgelig prøve å lese i reisehandbøkene våre for å finne ut hva dette egentlig var, å da fant vi ut at Pariserne er veldig glade i rulleskøyter og at de bruker å ha slike "sammenkomster" hver fredag.

Danseshow utenfor eiffeltårnet.

Dag 3: Mannen min var ute å kjøpte ferske baguetter som vi spiste til froksot i sengen. Luksus kaller man det. Føttene våre var ganske slitne av all gåingen dagene før, så vi fant ut at vi skulle prøve en av turistbåtene som går en runde på Seinen. Vi tok en båt som heter "boatbus" som tar deg fra havnen ved Eiffeltårnet og rundt omkring til 8 andre turistattraksjoner. Man kunne da ta båten til et sted, gå av for så å hoppe på neste båt som kom. Vi valgte å gå av ved Notre-Dame og Musee du Louvre.

Notre-Dame

Rekkverkene på bruene over til Notre-Dame var fulle av hengelåser som folk har hengt opp. På hengelåsen stod det skrevet navn eller initialer.

Gatemussikanter var det over alt i byen.

Musee du Louvre.

Siste kvelden i Paris brukte vi på å drikke en flaske vin, spise en god middag på en resturang og nyte den gode stemningen.

Vi hadde en utrolig flott tur til denne vakre byen, og vil aldri glemme de utrolige opplevelsene vi har hatt. Den koselige stemningen som er i gatene og ikke minst på gatekafeene. Vi brukte mye av tiden vår på der, enten spiste vi en lett lunsj eller bare tok oss noe å drikke. Selv om det er ganske trangt mellom bordene så var det veldig koselig å sitte der å se på bylivet som gikk sin vante gang. I forhold til Oslo var det lite uteliggere, prostituerte og synlig bruk av narkotika, og det føltes som en trygg by. Det eneste som var dumt var at i litt utenom-liggende-gater, på noen av metro-stasjonene og spesielt i trapper så luktet det urin. I trappene opp til Sacre-Coeur (over 200 trinn) rant det urin og lukten var helt grusom. Dette ødela bybildet litt for oss. Men alt i alt så er Paris en utrolig nydelig by, som jeg forhåpentligvis vil reise til en annen gang :)